Loading color scheme

“alles wat aandacht krijgt, groeit”

 

Voor kinderen die het volgende hebben meegemaakt of meemaken kan speltherapie helpend zijn:

een ziekenhuisopname

een scheiding

het overlijden van een geliefd persoon

emotionele verwaarlozing

problemen op school

of gepest worden

Als ouder merk je dan vaak dat het gedrag van je kind verandert. Sommige kinderen worden agressief, anderen trekken zich terug of krijgen lichamelijke klachten.

In spel kunnen kinderen vaak wel uiting geven aan hoe zij de wereld om hen heen ervaren en leren zij vorm te geven aan hun gevoelens. Spel is de taal van het kind. Speltherapie is een vorm van hulpverlening aan kinderen die sociaal-emotioneel zijn vastgelopen. Kindertherapie biedt kinderen de mogelijkheid om hun eigen kracht en kwaliteit te ontdekken, in te zetten, te ontwikkelen en verder uit te bouwen.

 

Lijstje klachten;

  • Specifieke klachten zoals sterke stemmingswisselingen, psychosomatische klachten en gedragsproblemen.
    Signalen zijn bijvoorbeeld: slecht slapen, eng dromen, (weer) bedplassen, snel angstig zijn, onverklaarbare buikpijn of hoofdpijn hebben, snel en vaak huilen, terug getrokken of juist stiller zijn dan gewoonlijk, faalangst hebben, vaak ruzie maken, boos zijn, piekeren, zich eenzaam of onbegrepen voelen.
  • Ingrijpende gebeurtenissen of traumatische ervaringen die een negatieve invloed op het welzijn van het kind blijven houden.
    Denk hierbij aan overlijden van een dierbare, scheiding ouders, ziekte in de familie, verhuizing, pesten of gepest worden, mishandeling of getuige van mishandeling. misbruik
  • Acceptatie van de eigen situatie of beperking.
    Het gaat hierbij om lichamelijke beperkingen, chronische ziekte , verstandelijke handicap, adoptie, pleegzorg, een broer of zus met veel problemen, ADHD, Autisme.

 

Wanneer dit niet zo is vertonen ze bijvoorbeeld stil, angstig, somber, agressief, extreem aangepast, hyperactief of onhandelbaar gedrag, ze pesten of worden gepest, bijten nagels, hebben driftbuien of ontwikkelen andere zorgelijke gewoontes.

Soms is er sprake van eet-, slaap of zindelijkheidsproblemen zonder medische oorzaak.

Ook kunnen er andere onverklaarbare lichamelijke klachten zijn of leer- of concentratieproblemen.

Dit noemen we emotionele problemen.

 

Daarbij kun je denken aan kinderen die erg onzeker of (faal)angstig zijn. Kinderen die moeite hebben om zich staande te houden in een groep en/of met het opbouwen van vriendschap met andere kinderen. Ook nare ervaringen zoals het verlies van een dierbare of problemen in het gezin kan een kind uit balans halen waardoor het op alle gebieden slecht gaat functioneren.